INFO UTILE - ML Energy Group

Du-te la conținut
INFO UTILE

FACTURARE: În conformitate cu prevederile Regulamentului privind furnizarea energiei electrice, furnizorul emite lunar consumatorului final factura pentru plata energiei electrice, în baza indicilor echipamentelor de măsurare în conformitate cu prețul negociat de părțile contractului de furnizare, cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de expirarea termenului limită de plată a facturii, indicat în aceasta.
 
CONSECINȚELE NEACHITĂRII: În caz de neachitare de către consumatorul final a facturii, în decurs de 10 zile calendaristice de la data limită de plată a facturii indicată în factura prezentată, cu respectarea termenului prevăzut de Regulamentul privind furnizarea energiei electrice, furnizorul este în drept să solicite deconectarea locului de consum, iar operatorul sistemului de distribuție deconectează de la rețeaua electrică de distribuție în termen de cel mult 4 zile lucrătoare instalațiile electrice ce aparțin consumatorului casnic sau noncasnic. Totodată, furnizorul de energie este în drept să solicite deconectarea în cazul neachitării de către consumatorul casnic a plății pentru energia electrică determinată de către furnizor, conform sistemului paușal corect în cazul consumului de energie electrică prin evitarea echipamentului de măsurare, prin denaturarea indicațiilor echipamentului de măsurare sau alte modalități de consum neînregistrat de echipamentul de măsurare.
 
 
RECONECTAREA: Reconectarea instalațiilor electrice la rețeaua electrică se efectuează doar după înlăturarea motivelor care au condus la deconectare. Furnizorul solicită reconectarea operatorului de sistem, iar ultimul este obligat să reconecteze la rețeaua electrică instalațiile electrice ce aparțin consumatorului final în termenul cel mai scurt posibil, dar nu mai târziu de 2 zile calendaristice de la data achitării tarifului pentru reconectare.
 
PENALITĂȚI: Pentru achitarea cu întârziere a consumului de energie electrică, consumatorii finali plătesc penalitate în mărime determinată şi în modul stabilit prin contract în urma negocierilor. Cuantumul penalității este negociabil, dar nu poate depăși rata medie anuală ponderată a dobânzii la creditele noi acordate în monedă națională de băncile comerciale, pentru un an, înregistrată în anul precedent şi publicată în raportul Băncii Naționale a Moldovei. La solicitarea consumatorilor finali, furnizorii vor renegocia cuantumul penalității stabilite în contractele încheiate cu consumatorii finali, cu respectarea plafonului maxim stabilit.
 
PROCEDURA DE SCHIMBARE A FURNIZORULUI: Procedura de schimbare a furnizorului de către consumatorul final este reglementată prin Regulamentul privind procedura de schimbare a furnizorului, elaborat şi aprobat de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică.
 
Schimbarea furnizorului se efectuează în termen de cel mult 20 de zile calendaristice, în baza unei cereri depuse de consumatorul final. Procedura de schimbare a furnizorului poate fi gestionată de consumatorul final sau de furnizorul nou în baza procurii de reprezentare a consumatorului final, întocmită cu respectarea prevederilor Codului civil.
 
  • În cazul schimbării furnizorului, operatorul de sistem este obligat să încheie cu furnizorul nou contract pentru prestarea serviciului de transport al energiei electrice, contract pentru prestarea serviciului de distribuție a energiei electrice pentru locul/locurile de consum indicate de consumatorul final. Pentru consumatorul final care schimbă furnizorul se aplică principiul „capacitatea urmează consumatorul”.
 
  • Furnizorul actual este obligat să furnizeze energie electrică unui consumator final care a inițiat procedura de schimbare a furnizorului până la rezilierea contractului de furnizare a energiei electrice. Se interzice furnizorului actual, precum şi operatorului de sistem, să perceapă de la consumatorii finali plăti pentru schimbarea furnizorului, pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice sau să împiedice în vreun mod derularea procedurii de schimbare a furnizorului de către consumatorul final.
 
  • Echipamentul de măsurare, montat la locul/locurile de consum ale consumatorului noncasnic care solicită schimbarea furnizorului, trebuie să permită înregistrarea orară a consumului de energie electrică şi să corespundă prevederilor Regulamentului privind măsurarea energiei electrice în scopuri comerciale. În situația în care echipamentul de măsurare instalat la locul de consum al consumatorului noncasnic, care intenționează să schimbe furnizorul, nu corespunde cerințelor stabilite în Regulamentul privind măsurarea energiei electrice în scopuri comerciale sau nu permite înregistrarea orară a consumului de energie electrică, echipamentul de măsurare se înlocuiește de către consumatorul non casnic, pe cheltuiala sa, până la inițierea procedurii de schimbare a furnizorului.
 
  • Furnizorul actual este obligat să expedieze consumatorului final o factură de plată finală, în termen de cel mult două săptămâni de la schimbarea furnizorului, în baza indicațiilor echipamentului de măsurare comunicate lui de către operatorul de sistem. Eventualele litigii ce survin între furnizorul actual, furnizorul nou şi operatorul de sistem în legătură cu schimbarea furnizorului se soluționează pe cale amiabilă sau în instanța de judecată. Orice litigiu dintre furnizorul actual şi consumatorul final care nu ține de achitarea plății pentru furnizarea energiei electrice nu suspendă procedura de schimbare a furnizorului şi punerea în aplicare a unui nou contract de furnizare a energiei electrice.
 
  • Operatorul de sistem şi furnizorii țin, în mod separat, evidenta reclamațiilor referitoare la schimbarea furnizorului şi raportează, trimestrial, Agenției Naționale pentru reglementare în Energetică în legătură cu aplicarea şi respectarea Regulamentului privind procedura de schimbare a furnizorului, inclusiv cu privire la reclamațiile parvenite de la consumatorii finali în contextul schimbării furnizorului.
 
 
SOLUȚIONAREA EXTRAJUDICIARĂ: Furnizorul este obligat să depună toată diligența pentru soluționarea pe cale extrajudiciară a neînțelegerilor aferente executării contractului de furnizare a energiei electrice şi să pună în aplicare un mecanism eficient şi nediscriminatoriu de rambursare a cheltuielilor sau de achitare a compensațiilor consumatorilor finali. Reclamațiile consumatorilor finali se examinează în conformitate cu:
   
(1) Întreprinderile electroenergetice examinează reclamațiile consumatorilor finali, utilizatorilor de sistem în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la înregistrarea reclamației. Termenul de examinare a reclamației poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, fapt despre care este informat consumatorul final, utilizatorul de sistem. Pe durata examinării reclamațiilor consumatorilor finali privind facturarea se interzice deconectarea instalațiilor electrice ale acestora de la rețeaua electrică.
 
(7) În cazul în care un consumator final, un utilizator de sistem a adresat furnizorului sau operatorului de sistem o reclamație care urmează să fie examinată şi soluționată de celălalt titular de licență, furnizorul sau operatorul de sistem, după caz, este obligat să transmită reclamația celuilalt titular de licență (operator de sistem sau furnizor) în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării reclamației şi să informeze despre acest fapt consumatorul final, utilizatorul de sistem.
   
Examinarea solicitărilor utilizatorilor de sistem cu privire la încălcarea caracteristicilor tensiunii se efectuează în cel mult 3 zile din momentul înregistrării solicitării la operatorul de sistem. Dacă consumatorul final a depus solicitarea la furnizorul de energie electrică, acesta va transmite solicitarea respectivă OSD în cel mult o zi lucrătoare. Termenul de examinare a solicitărilor consumatorilor finali cu privire la încălcarea parametrilor de calitate a energiei electrice nu poate fi mai mare de 30 zile calendaristice din ziua înregistrării solicitării la operatorul de sistem.
 
SERVICIUL UNIVERSAL ȘI FURNIZAREA DE ULTIMĂ OPȚIUNE:
 
  • Serviciul universal
 
Consumatorii casnici şi societățile comerciale mici au dreptul de a fi aprovizionați cu energie electrică de către furnizorul serviciului universal la parametrii de calitate stabiliți, la prețuri reglementate, transparente, nediscriminatorii şi ușor de comparat, în conformitate cu termenele şi condițiile stabilite în prezenta lege şi în Regulamentul privind furnizarea energiei electrice.
 
În limitele teritoriului autorizat prin licență pentru desfășurarea activității unui operator al sistemului de distribuție, Agenția poate impune unui sau mai multor furnizori obligația de serviciu public de a presta serviciu universal.
 
Drepturile şi obligațiile furnizorului serviciului universal, precum şi termenele şi condițiile în care urmează să fie prestat serviciul universal se stabilesc în Regulamentul privind furnizarea energiei electrice.
 
  • Furnizarea de ultimă opțiune
 
Consumatorii finali care şi-au pierdut furnizorul în anumite circumstanțe (furnizorul își încetează activitatea, furnizorului i s-a suspendat sau i s-a retras licența, furnizorul este în imposibilitate de a furniza energie electrică) au dreptul să fie aprovizionați cu energie electrică, pentru o anumită perioadă de timp, de către furnizorul căruia i-a fost impusă obligația de serviciu public de a asigura furnizarea de ultimă opțiune.
 
Printr-o hotărâre motivată, Agenția poate impune unui sau mai multor furnizori obligația de serviciu public de a asigura furnizarea de ultimă opțiune. În eventualitatea survenirii circumstanțelor invocate, furnizorul de ultimă opțiune furnizează energie electrică consumatorilor finali care şi-au pierdut furnizorul în condiții reglementate şi la prețurile reglementate aprobate de Agenție. Agenția este în drept să impună obligația de serviciu public privind furnizarea de ultimă opțiune furnizorilor care îndeplinesc concomitent obligația de serviciu public privind prestarea serviciului universal.
 
Furnizorul de ultimă opțiune furnizează energie electrică consumatorilor finali pentru o perioadă de cel mult 90 de zile calendaristice. Până la expirarea acestei perioade, consumatorii finali ai furnizorului de ultimă opțiune sânt obligați să încheie un contract de furnizare a energiei electrice la prețuri negociate sau un contract de furnizare a energiei electrice. În cazul în care un consumator final nu îndeplinește această cerință, operatorul de sistem este obligat să deconecteze, la cererea furnizorului de ultimă opțiune, instalațiile electrice ale consumatorului final în cauză după notificarea prealabilă, cu 15 zile calendaristice înainte, a consumatorului final.
 
În cazul furnizării de ultimă opțiune, contractul de furnizare a energiei electrice se consideră încheiat începând cu ziua în care furnizarea fizică către consumatorul final este stabilită şi asigurată, indiferent de faptul că respectivul consumator final a depus sau nu a depus cererea privind furnizarea energiei electrice, în condițiile stabilite în Regulamentul privind furnizarea energiei electrice.
 
Furnizorul de ultimă opțiune pune la dispoziția consumatorului final contractul de furnizare a energiei electrice, în formă scrisă, în termen de cel mult 8 zile calendaristice de la data începerii furnizării de ultimă opțiune.
 
 
PLATA PREVENTIVĂ: Furnizorul este în drept să solicite plată preventivă de la consumatorii finali în următoarele cazuri:
 
1) în cazul contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate în baza altui drept decât cel de proprietate a imobilului;
 
2) în cazul în care consumatorul noncasnic se află în procedura de insolvabilitate;
 
3) în cazul în care imobilul pentru care se solicită încheierea contractului de furnizare a energiei electrice este ipotecat, sechestrat, sau drepturile asupra acestuia constituie obiect al unui litigiu în instanța de judecată.
 
Plata preventivă este efectuată de către consumatorul final deconectat de la rețeaua electrică, înainte de reconectare și de reluarea furnizării energiei electrice.
 
Suma plății preventive se stabilește de către furnizor și nu trebuie să depășească valoarea în bani a consumului mediu lunar de energie electrică. Valoarea plății preventive se indică în mod obligatoriu într-o anexă la contractul de furnizare a energiei electrice. În cazul contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate cu noii consumatori finali, suma plații preventive se stabilește de părți prin negocieri conform estimărilor probabile in baza puterii contractate și timpul utilizării acesteia. La solicitarea noilor consumatori finali, suma plăți preventive poate fi revizuită după primele trei luni de contract și stabilită conform consumului mediu lunar de energie electrică.
 
Furnizorul îl eliberează de plata preventivă pe consumatorul care și-a onorat obligațiile pe parcursul unui an, cu excepția consumatorilor care au încheiat contracte de furnizare a energiei electrice pentru imobilele ipotecate, sechestrate, sau dacă drepturile asupra acestora constituie obiect al unui litigiu în instanța de judecată, precum și în cazul consumatorilor care au încheiat contracte de furnizare a energiei electrice în baza altui drept decât cel de proprietate și a consumatorilor noncasnici pentru care a fost inițiată procedura de insolvabilitate.
 
În caz de rezoluțiune a contractului de furnizare a energiei electrice cu consumatorul final care efectuează plata preventivă, furnizorul efectuează calculul definitiv al consumului și al plății pentru energia electrică furnizată și restituie, după caz, consumatorului final diferența până la rezoluțiunea contractului de furnizare a energiei electrice.
 
Adresa
mun. Chişinău,
str. Zimbrului, 10, ap.(of.) 11
Telefon de contact
069 832 286
E-mail
office@ml-energy.md
Ora de primire a clientului
Luni-Vineri: 09:30 - 17:00
Înapoi la cuprins